Suzan in Nieuw Zeeland

Las Vegas en Thanksgiving in California

Hallo allemaal,

Thanksgiving is achter de rug en het is nu kerst wat de klok luidt. Overal verschijnen nu in een rap tempo de kerst verlichtingen in de tuinen en kerstbomen staan overal te koop. In elke winkel wordt vanaf nu kerstmuziek gedraaid, ook in 'mijn' Starbucks...

Het was heel leuk om zo uitgebreid (3x) thanks giving mee te maken. Voor de vele foto's zie de link: https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=60f78a46908859bd&page=play&resid=60F78A46908859BD!1829

Morgen ga ik een paar dagen naar Death Valley. En hopelijk erna nog naar een show in Luxor: Carrot Top.

Groetjes,
Suzan

Arizona in 1,5 week en nu in Nevada.

Hoi allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties. De tijd vliegt: het is al weer 1,5 week geleden sinds mijn laatste blog. De afgelopen tijd veel gezien en gedaan.

Voor de foto's zie de link met hier en daar wat uitleg (meer volgt nog) erbij:

• Balen, link werkt niet goed: je komt of in dag 5 of in de hoofddirectory uit. Kies: 'Arizona - Tucson, Sierra Vista en de Valley Verde, november 2011'; daaronder zitten 8 stapels foto's...

Zondag avond zijn we na een korte 'roadtrip' aangekomen in Mount Charleston, zo'n 35 mile van Las Vegas. Het is hier zo'n 2500m hoog, terwijl Las Vegas op zo'n 600m ligt. Dus terwijl ik maandagochtend in de verse sneeuw stap, zit ik een paar uur later in 't zonnetje bij Starbucks, randje Las Vegas (zo'n 20 graden warmer)! Ook vandaag weer dit leuke fietstochtje gemaakt ;-)

Gisterenavond eerste kennismaking met Thanksgiving: zgn Orphans Th.g. voor en door (een deeltje! van) de crew van Circque de Soleil show(s). Zo vieren ze 't toch, terwijl ze ver van huis zijn en aan 't werk op de dag zelf. Het was erg leuk om kennis te maken en ze uit te horen over werk en sociaal leven. De link: dochter van Alan was een Stage designer in 't oosten en sinds kort terug in Vegas en verantwoordelijk voor de 'wigs' van één van de shows.

Morgen rijden we naar familie van Jean in California en vieren daar uitgebreid Thanksgiving. Dan is het nog maar een week en stap ik 3 december weer uit op Schiphol!

Groetjes, Suzan

Rancho Los Baños; 1 week Mexico.

Hallo allemaal,

Wat gaat 't snel. Een week ook zonder internet en telefoon vliegt voorbij. Echt leuk om een tijdje op een ranch te wonen en te zien hoe die mensen leven. Uiteraard veel paardgereden en de omgeving verkend.

Zie develefoto's met opmerkingen....

link:https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=60f78a46908859bd&page=play&resid=60F78A46908859BD!1508

Groetjes, Suzan

Op reis naar de VS en vervolgens Mexico....

Morgen is het dan zover! Alle spullen zijn gepakt en m'n huis opgeruimd.

Om 11 uur vlieg ik naar Atlanta en dan door naar Tucson. De volgende dag per auto door naar Nogales (net over de grens van Mexico). Helaas zien de weersvoorspellingen daar, erna morgen opeens een stuk minder uit: regen en temperaturen zelfs lager dan hier! Maar dat is vast tijdelijk.....

Cool

Zie verder mijn vorige verhaal.... Ik ga nog even lekker TV hangen en wat wordfeud-en, voordat ik een volle week 'in the middle of nowhere' lekker ga bijkomen (of afkicken)van al onze moderne communicatie & socialmedia hebbedingetjes....

Hasta la vista / So long,

Suzan

Nog maar ruim 2 weken....

De laatste loodjes en nu al flink aan het aftellen, maar ook best wel druk met de voorbereidingen. Wantterwijl ik op vakantie ben, wordt mijn badkamer flink verbouwd.

Dit jaar ga ik naar het zuidwesten van de Verenigde Staten. De eerste week ga ik naar een zgn cattle ranch, net over de grens in Mexico. Daar wil ik veel gaan paardrijden en omdat het een werkende ranch is meehelpen met de 'round up' (koetjes tellen).

Weer terug in Tucson huur ik een auto en ga rondtrekken door staten Arizona en Nevada en wie weet waar nog meer. In Las Vegas ga ik langs bij kennissen, dieik op de Galapagos duikreis heb leren kennen. Zij hebben me inmiddels uitgenodigd om Thanksgiving eind november met hun familie in Pasadena te vieren. Het lijkt me erg leuk omzo'n typisch Amerikaanse feestdag mee te maken!

Op 2 december vlieg ik weer terug naar huis.

Mtubatuba, St Lucia & Wilderness trail in Imfolozi

Goedemorgen,

De afgelopen dagen heb ik heerlijk rustig en vrij'luxe'(huiskamer, schone keuken, tv en zelfs airco) in de MKhumbulani Lodge in Mtubatuba gewoond. Veel gesproken met Kay en haar man die ver over de 60 deze lodge runnen. Beiden uit andere Afrikaanse landen naarZuid Afrika verhuisd en hebben veel met vrijwilligers en NGO's te maken door de Lodge.Het heeft 2 hele dagen geregend afgelopen week en dus heb ik 't maarrustig aan gedaan en op eigen houtje wat rondgekeken/reden in St Lucia.

Vandaag ga ik 3 dagen kamperen in Imfolozi, verweg van auto's en electriciteit en zo, door gidsen begeleid; net als Klaserie safari (verwacht ik).

Omdat de lader van m'n camera 't niet meer doet, heb ik in St Lucia een verrekijker gekocht (stukken beter dan mijn theater-kijkertje). Leuk zo'n nieuw speeltje; heb ik toch wat te doen, als iedereen druk aan t foto maken is.. ;-)

In de bibliotheek van Mtubatuba heb ik een aantal urentussen de studenten doorgebracht, die nu druk met examens bezig zijn. En is het meeindelijk gelukt al mijn foto's op de website te zetten. Helaas niet gesorteerd en zo, maar dat ga ik wel thuis doen. Het blijft behelpen heir mer internet!

Vrijwilligers werk in Alldays: http://cid-60f78a46908859bd.skydrive.live.com/redir.aspx?page=play&resid=60F78A46908859BD!1307

Drakensbergen: https://cid-60f78a46908859bd.skydrive.live.com/redir.aspx?page=play&resid=60F78A46908859BD!1413

Zondag middag haal ik Arjan van 't vliegveld in Durban op en gaan we naar een hostel aan het strand een poging tot surfen wagen....

Samen reizen we woensdag dan naar Pretoria terug en stap ik op het vliegtuig naar Cairo en dan Amsterdam.

Een goed weekend allemaal!!

Te voet naar het Amphitheater & kayaken in Coffee Bay

Alweer een week voorbij! Helaas al weer ver over de helft van mijn vakantie.

Gelukkig wel zo'n beetje al mijn doelen gehaald en kan ik er erg van genieten.

Vanuit Drakensbergen ben ik op advies van de gids waar we mee de cave wandeling gedaan hebben niet naar Durban, maar een eind zuidelijker naar de zgn. Wilderness Coast gereden. Deze ligt in de provincie Transkei. Zo'n beetje de enige plek waar je je in dit land nog echt in Afrika waant. Coffee bay is een klein plaatsje aan de Indische Oceaan waar je dus midden in 'Rural Africa' zit. Eigenlijk geen blanken meer gezien, behalve de eigenaren van de 4 hotel/hostels en 2 restaurants. Vanwege het mindere weer (bewolkt, regenachtig en veel wind) geen zin in surfen, maar de Umzumbe rivier op gekayakt en daar veel vogels gezien, mn: Kingfisher en Fish Aegle. Beide tijdens hun jacht naar vis. Heel relaxed zo op zo'n hele brede (ondiepe) rivier. Wel 3x gevraagd of er echt geen krokodillen in zitten, nee dus!

De overnachting in de grot in Noordelijk Drakensbergen was ook zo gaaf. Geen donkere, vochtige grot zoals je ze in België hebt, maar heel licht en open: net een podium met de wilderness als publiek... Wandeling viel niet mee: veel door prikkelbosjes heen waden en natuurlijk geen lange broek bij me. Aardig wat schrammen op benen en armen, maar ach dat trekt wel wer weg. Dag erna met 2 Hollanders nog een dagwandeling naar het Amphitheater gemaakt en veel foto's gemaakt onderweg van de mooie rotsformaties (amfitheater dus)

Op vrijdag vertrokken naar Coffee Bay. Vooralde rit erheen dwars doorTranskeien het contact met voornamelijk Zuid afrikanen in het dorp zelf, maakt dit op mij (ook weer) een onvergetelijke indruk. Onderweg diverse lifters mee genomen, waarondereen vrouw met 8 jarige dochter (nee, in de dorpjes is dit nietlevensgevaarlijk!!). Levensverhaal van haar en later van de gids waar ik mee kayak geven 2 uitersten weer: 3e vrouw, weduween samen met haar dochter HIV besmet door haar man èn dan een jonge kerel, wees vanaf 15, dienu 22 jaardruk bezig is een winkeltje te starten; voor hem geen alcohol en drugs, maar dankt God voor zijn geluk. Hij gaat oa wijnen snoep verkopen aan de gasten van het nabij gelegen hostel (ook nog in aanbouw).

Vandaag ben ik weer naar het noorden gereden: Warner Beach; weer even heerlijk bijkomen in grote mall (filmpje kijken, ijsjes eten).In dit hostel is zowaar wifi, dus probeer ik nu zoveel mogelijk foto's te laden. Maar helaas super-traag :(

Morgen reis ik verder naar het noorden: Imfolozi park. Wild spotten, daar krijg ik nog geen genoeg van! Dan rij ik zaterdag weer naar Durban terug, waar ik afgesproken heb met Arjan, op de heenweg in t vliegtuig ontmoet. Hij bezoekt een paar maanden zijn vrouw, die hier een jaar werkt als arts en heeft wel zin om een paar dagen samen te reizen...

Hier de link naar foto's nog van Klaserie...

Bezoek aan Lionsrock en hiken in Drakensbergen

Hallo allemaal,

Wat leuk al die reacties, bedankt...!

Eindelijk weer in de beschaafde wereld met electriciteit, werkende wc's, licht 's avonds ipv met een olielamp de weg naar de tent zoeken. Zondag ochtend vroeg ben ik na 6 dagen weer vertrokken uit Alldays. En zoals altijd na ietwat afzien, ga ik me dan vrèèselijk te buiten aan allerlei lekkers alsof ik weken niet een winkel van binnen gezien heb: koekjes in allerlei smaken, chocolade, muffins en oh, yoghurt met verse vruchten, smak, smak!!

Het was echter super gaaf op de Umkwali farm. Heb uiteindelijk aan beide projecten kunnen meewerken: 4,5 dag met paarden en 1,5 dag het Cheetah's project. Ja, dus eindelijk een cheetah gezien en nog wel te voet. Rebecca heeft wel een GPS zender om haar hals hangen, dus dat maakte het tracken wel iets gemakkelijker. Aan de andere kant, ook wel nodig op een farm van 8500 ha groot! Eindelijk snap ik nu wat ‘fench-checking' inhoudt, wat het is om 3 uur lang in een ‘hide-out' te zitten wachten bij een drinkplaats om uiteindelijk ‘maar' 4 warthogs (Pumba voor de Lion King fan's) te zien komen drinken. Weet ik nu hoe met een stable-boy om te gaan en kan (durf!) ik de onderkant van paardenhoeven schoon te schrapen. Maar wat ik vooral het leukste vond, was dat ik hierdoor meer ‘van binnen uit' Zuid Afrika leer kennen: ok, alleen nog maar t leven op een boerderij, hoor. Maar in plaats van als toerist door alle parken te huppelen met de camera in de aanslag.

Waar bestaat zo'n farm dan van? Nou, er wordt dus oa echt nog heel veel ‘gejaagd', zelfs ook op leeuwen. Rijke Amerikanen betalen er grof geld voor en de Afrikanen zijn ‘slim' genoeg om het aan te pakken en er dan (vertrouw ik op) goede dingen voor terug te doen om wilde dieren een goed leven te geven. Maar ergens wel een beetje dubbel dus: Impala's fokken om ze dan te kunnen verkopen aan andere wildreservaten, waar ze kunnen worden geschoten of opgegeten door alaar wonende leeuwen en luipaarden.

Maar zoals de reacties van jullie: het zijn de bugs (te grote vliegen, spinnen, kakkerlakken, etc) dubbel en dwars waard geweest!

Zondag dus in één ruk naar het zuiden, naar de Drakensbergen gereden tegen de grens van Lesotho aan (zo'n 800km). Vandaag ben ik naar ‘Lionsrock, the big cat Sanctuary' in Bethlehem geweest. Fantastisch dat dit bestaat: door de stichting ‘Vier pfoten' (Four paws) kunnenleeuwen die hun leven lang in slechte condities hebben gewoond hier van een goede 'oude dag' genieten, echt in de natuur. Met name leeuwenhun hele leven lang opgesloten in dierentuinen in 't Midden Oosten, Roemenië, maar ook uit Wenen worden daar vandaan opgehaald en overgevlogen door een team van dierenartsen. Dat gaat soms niet zonder slag of stoot vlg de getoonde DVD.

Morgen ga ik met een groep van 6 man (incl. 1 gids) een 2 daagse hike maken in de noordelijke Drakensbergen (Cathedral Peak). We slapen in een grot (scheelt tenten sjouwen) en zullen helaas wel wat riviertjes moeten oversteken. Maar we blijven onder de 2500 meter, dus zal niet al te heftig worden!

Ik heb nog geen tijd gehad om de vele foto's uit te zoeken en op internet te zetten, maar hopelijk over 2 dagen dus....!

Groetjes vanuit het Amfitheater Backpackers hostel....met helaas hier nu wel dagelijks onweersbuien met regen in de namiddag,