Suzan in Nieuw Zeeland

Bezoek aan Lionsrock en hiken in Drakensbergen

Hallo allemaal,

Wat leuk al die reacties, bedankt...!

Eindelijk weer in de beschaafde wereld met electriciteit, werkende wc's, licht 's avonds ipv met een olielamp de weg naar de tent zoeken. Zondag ochtend vroeg ben ik na 6 dagen weer vertrokken uit Alldays. En zoals altijd na ietwat afzien, ga ik me dan vrèèselijk te buiten aan allerlei lekkers alsof ik weken niet een winkel van binnen gezien heb: koekjes in allerlei smaken, chocolade, muffins en oh, yoghurt met verse vruchten, smak, smak!!

Het was echter super gaaf op de Umkwali farm. Heb uiteindelijk aan beide projecten kunnen meewerken: 4,5 dag met paarden en 1,5 dag het Cheetah's project. Ja, dus eindelijk een cheetah gezien en nog wel te voet. Rebecca heeft wel een GPS zender om haar hals hangen, dus dat maakte het tracken wel iets gemakkelijker. Aan de andere kant, ook wel nodig op een farm van 8500 ha groot! Eindelijk snap ik nu wat ‘fench-checking' inhoudt, wat het is om 3 uur lang in een ‘hide-out' te zitten wachten bij een drinkplaats om uiteindelijk ‘maar' 4 warthogs (Pumba voor de Lion King fan's) te zien komen drinken. Weet ik nu hoe met een stable-boy om te gaan en kan (durf!) ik de onderkant van paardenhoeven schoon te schrapen. Maar wat ik vooral het leukste vond, was dat ik hierdoor meer ‘van binnen uit' Zuid Afrika leer kennen: ok, alleen nog maar t leven op een boerderij, hoor. Maar in plaats van als toerist door alle parken te huppelen met de camera in de aanslag.

Waar bestaat zo'n farm dan van? Nou, er wordt dus oa echt nog heel veel ‘gejaagd', zelfs ook op leeuwen. Rijke Amerikanen betalen er grof geld voor en de Afrikanen zijn ‘slim' genoeg om het aan te pakken en er dan (vertrouw ik op) goede dingen voor terug te doen om wilde dieren een goed leven te geven. Maar ergens wel een beetje dubbel dus: Impala's fokken om ze dan te kunnen verkopen aan andere wildreservaten, waar ze kunnen worden geschoten of opgegeten door alaar wonende leeuwen en luipaarden.

Maar zoals de reacties van jullie: het zijn de bugs (te grote vliegen, spinnen, kakkerlakken, etc) dubbel en dwars waard geweest!

Zondag dus in één ruk naar het zuiden, naar de Drakensbergen gereden tegen de grens van Lesotho aan (zo'n 800km). Vandaag ben ik naar ‘Lionsrock, the big cat Sanctuary' in Bethlehem geweest. Fantastisch dat dit bestaat: door de stichting ‘Vier pfoten' (Four paws) kunnenleeuwen die hun leven lang in slechte condities hebben gewoond hier van een goede 'oude dag' genieten, echt in de natuur. Met name leeuwenhun hele leven lang opgesloten in dierentuinen in 't Midden Oosten, Roemenië, maar ook uit Wenen worden daar vandaan opgehaald en overgevlogen door een team van dierenartsen. Dat gaat soms niet zonder slag of stoot vlg de getoonde DVD.

Morgen ga ik met een groep van 6 man (incl. 1 gids) een 2 daagse hike maken in de noordelijke Drakensbergen (Cathedral Peak). We slapen in een grot (scheelt tenten sjouwen) en zullen helaas wel wat riviertjes moeten oversteken. Maar we blijven onder de 2500 meter, dus zal niet al te heftig worden!

Ik heb nog geen tijd gehad om de vele foto's uit te zoeken en op internet te zetten, maar hopelijk over 2 dagen dus....!

Groetjes vanuit het Amfitheater Backpackers hostel....met helaas hier nu wel dagelijks onweersbuien met regen in de namiddag,

Suzan

Reacties

Reacties

Rebeca

Meid, toch, wat fantastisch, ik reis met veel enthousiasme met je mee!!!

Sharin

jeetje Suzan wat gaaf allemaal en wij maar hard werken hier ;-) Leuk om zo al je avonturen te lezen en ben benieuwd naar je foto's!

Yvonne

Volgens mij vermaak jij je prima!! Misschien toch beter om alleen te gaan, zodat je kan doen wat je wilt....stoer hoor. (maar nog steeds voorzichtig zijn hoor). Een voordeel van al die insecten daar is dat je hier in Nederland elke insect met gemak "aan kan". Helaas (geld voor mij) verwatert het weer, en vind je ook in Nederland de spinnen weer eng.
Veel plezier daar nog en ben in afwachting van je foto's.
Groetjes

Hein en Riny Dijkman

En wat zijn nu de volgende plannen ? je hebt ze vast.
Ja, Zuid Afrika willen we ook nog wel eens. Geniet nog !
Tot ziens? Ja toch!

Yvonne de Jong

Hi Suzan, klinkt allemaal weer helemaal super. Geniet er van en veel foto's maken! Gaan we als je terug bent even gezellig een avondje nagenieten ;-).
Groetjes Yvonne

Ellis

Hoi Suzan,

Spannend allemaal, je bent een stoere hoor!
En was het een mooie hike?
Hoop dat er weinig insecten wonen in die grot en dat
je lekker geslapen hebt daar!
Veel plezier nog en geniet van dat prachtige land!Gr. Ellis

esther

Ha Suzan,

Ik ben jaloers!!! Ben erg benieuwd naar de foto's. Geniet ervan.

groetjes esther

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!