Suzan in Nieuw Zeeland

The day after.....Torres del Paine...!!!

Hallo allemaal,

Een bericht van mij,uit El Calafate, Argentinië.

Vannochtend ben ik met de bus teruggekomen van Chili, Puerto Natales.

De afgelopen 6 dagen doorgebracht in Torres del Paine, een nationaal park vol met meren, gletchers en rivieren. Wat het onder andere zo bijzonder maakt is dat je gewoon het water uit de riviertjes kan drinken. Dus leeg flesje mee en als je dorst krijgt gewoon even ‘tappen'!

Scheelt weer wat gewicht in m'n rugzak, want die was door al het eten (‘alleen' ontbijt, lunch en tussendoortjes) best nog zwaar. En dan had ik het nog luxe: Anouk en Merel kampeerden en sjouwden dus echt met een hele zware rugzak.

Het paardrijden de eerste dag in het park was fantastisch. De paarden hadden er zin in en hoefden we eigenlijk alleen maar af te remmen. Op de foto's maar eens goed kijken: hoe weinig hoofdstel er hier wordt gebruikt. Zou in Nederland echt niet kunnen!! En ‘Western rijden' is echt wel heel leuk!! Dus lekker veel in galop en draf door een stuk park heen geraasd, heerlijk!

De volgende dagen de alom bekende ‘W' gewandeld (van Lago Grey naar Las Torres, voor ingewijden) en ben ik telkens heel vroeg vertrokken: dan nog heel weinig wind, had ik tijd voor veel ‘bloemetjes-foto's' en was het ook nog lekker rustig op de paden.

's Avonds at en sliep ik in de verschillende refugio's, die lekker warm en errùgg gezellig zijn. Dat er overal warme douches waren, had ik zeker niet verwacht!

Het weer is me ook alles mee gevallen. Vooraf heel wat heftige verhalen aangehoord over snel wisselend weer, met name heel harde wind en op zeker drijfnat worden. Nou, gelukkig niet dus.... ;-)

Alleen de laatste dag betrok het weer. Gelukkig was ik die ochtend al om half 4 vertrokken en waren ‘de torens' nog helemaal uit de wolken tijdens de zonsopgang. Wel harde wind, waardoor ik 2-maal zomaar omviel terwijl ik over de rotsblokken omhoog klauterde. Die dag trok het dus helemaal dicht en zowaar een paar spettertjes toen we naar de uitgang van het park liepen.

Na de eerste 2 dagen met Anouk en Merel heb ik de overige 4 dagen alleen door het park gelopen. Vandaar, denk ik, de vele (bloemetjes-)foto's, sorry hoor!! Maar een erg leuke hobby als je zo alleen bezig bent.... ;-)

Opnieuw een vos gezien, die op 3 meter langs me heen liep (terwijl ik zat te lunchen), maar ik was te verbaasd om snel m'n camera te pakken.

Hier de link met alle foto's: http://cid-60f78a46908859bd.skydrive.live.com/self.aspx/El%20Calafate/Dag%204-11%5eJ%20Chili%20-%20Puerto%20Natales%20-%20Torres%20del%20Paine

Morgenmiddag vlieg ik naar Bariloche, de laatste bestemming in Patagonië èn van mijn reis. Dan via Buenos Aires terug naar huis......

Iedereen alvast veel plezier met het optuigen van de kerstboom! Ik hoor dat het vriest inmiddels in Nederland, dus wie weet ..... ;-)

Groetjes,

Suzan

Reacties

Reacties

Jan

Suzan,

Stoere verhalen, prachtige foto's. Wat zul jij inmiddels een schat aan ervaringen hebben opgedaan.
Eigenlijk is het maar raar dat er weinig mensen zijn die zoiets ook ondernemen. Wat is nu 3 maanden op een mensenleven.
Nee, de meesten blijven zitten waar ze zitten en doen wat ze altijd doen.
Neem mij, ik tennis nog steeds niet regelmatig.
Onze teamdames, ook Mario, laten Ernst en mij ook links liggen. Nooit worden we eens uitgenodigd voor een potje in de hal. Stelletje mis- en koukleunen!

Ik vraag mij af of jij straks weer zal kunnen wennen aan ons landje. Het zal mij niets verbazen als je de smaak de pakken hebt, van de huur van je woning kun je best wel een tijdje leven in de landen elders op de wereld.

Vermaak je nog het laatste deel van je reis,

Tot wie weet waar,

Jan

Je krijgt trouwens de groeten van Ernst, hij maakt zich inmiddels op

Birgitta

Hoi Suzan

Ik ben met deze Jan (die ik niet ken) volkomelijk mee eens. Waarom doen niet meer mensen zoiets ... ?
Je maak echt iets fantastisch mee, de foto's zijn prachtig, de mooie natuur is niet bevatbaar bijna.
Dit is zeker een geweldige tijd voor jou.
Hier is er sneeuw chaos in het kleine kikkerland ...:-)
Misschien kan je gelijk de schaatsen aan doen als je terug kom.
Wij zitten met kerst lekker in Egypte, heb er veel zin in.
Geniet van het eind van je reis en misschien tot gauw.

gr. Birgitta

Ans

Ik ben blij dat je tijd had voor de 'bloemetjes' foto's, want ze zijn prachtig en om van te genieten. Hoe stel ik me je voor klimmend op een rotsblok en dan omvallen? In niemandsland! Met vossen! Geen menselijk karkas gezien? Wat een gigantisch mooie periode heb je daar. "t Zal wennen worden straks. Maar dat is later. Nog veel plezier en goede reis terug.
Groetjes, Ans

Anke

Hoi,

Nou, hier hebben we sneeuw en ijs. Vannacht wordt het 20 graden onder nul. Erg koud dus. Gisteren ben ik bijna het kanaal ingegleden tijdens een sneeuwbui (ja, dat mis je nu wel...) Maar goed, jij hebt ook al zoveel sneeuw gezien. En ijs.
En nu weer heel veel wind. Er is geen klimaat waar jij niet even in rondloopt. Erg gaaf!
Veel plezier nog verder!

Groetjes Anke

Gerrit

Hoi Suzan,
Ziet er allemaal weer prachtig uit daar. Genietse.
En wees gerust: Je kunt hier nog niet echt schaatsen. Er zijn wel een paar onder gelopen weilanden maar de echte tochten laten nog wel op zich wachten en na het weekend wordt het weer "warmer".
Dus geniet er nog maar lekker van.
Gr Gerrit.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!