Suzan in Nieuw Zeeland

Tupiza: Paardrijden & Salar de Uyuni

Hallo allemaal,

Eindelijk weer tijd en gelegenheid om m'n blog bij te werken.

Na Potosí zijn we maandag met de bus naar Tupiza afgereisd. Eindelijk weer een rustig klein stadje om even bij te komen van de drukke grotere/toeristische steden. Wel één nadeel, er bestaat in Tupiza nog geen wifi en de vele internetcafé's hadden vaker geen connectie dan wel. Als het wel werkte, was 't super traag... Ok, dus maar veel andere dingen gedaan!

Dinsdag zijn we een dag wezen paardrijden en woensdag vertrokken we voor 4 dagen met 5 toeristen in een jeep met gids/chauffeur en een kok naar de Salar de Uyuni en de prachtige Laguna's. Salar de Uyuni is de grootste zoutvlakte van de wereld. Ik zag er echter wel tegenop, want 4 dagen in een jeep zitten is voor mij wel heel erg passief. Telkens mochten we er even uit om foto's te maken en verder maar weer; want er was veel te zien (dus te rijden). Soms mochten we een stukje wandelen, maar als de gids zei ‘een kwartier', vergeet het maar: binnen 5 minuten stond je al weer naast de jeep! Maar natuurlijk heb ik het overleefd en het was onvergetelijk mooi en ik heb er zeker geen spijt van. Ik hebwel vreselijk veel foto's gemaakt en ivond het moeilijk selecteren. Daarbij ben ik nog steeds bang dat m'n laptop nog eens gestolen word, duswel fijn dat er dan veel foto's op live.nl staan!

Hier de link naar zowel paardrijden als Salar de Uyuni. http://cid-60f78a46908859bd.skydrive.live.com/self.aspx/Paardrijden%20in%20Tupiza & http://cid-60f78a46908859bd.skydrive.live.com/self.aspx/Salar%20de%20Uyuni. Sla vooral over als je 't zat wordt!

Na de Salar de Uyuni, besloten weom meteen de volgende dag van Tupiza naar Argentinië te bussen. Om overdag (met daglicht) in Salta aan te komen, toch maar de vroege bus van vier uur genomen. Pfff, dus om kwart over 3 op. Helaas werd Susan die nacht ziek, dus die lag de hele dag misselijk te zijn in de bus(sen). Gelukkig waren we het hele traject met z'n drieën - nr3: Will, een Engelsman op weg naar Iguazu - wat het reizen met een zieke een stukje gemakkelijker maakte. Vooral de grens ging niet zo heel soepel: lang wachten en een paar keer moest de rugzak open en van binnen bekeken worden. Argentijnen zijn blijkbaar erg bang voor drugs smokkel uit Bolivia.

Na de grens was kwamen we in een andere wereld: opeens lag er asfalt op de wegen en nog gekker er reden andere auto's op dan alleen maar zo nu en dan een bus! Ik wilde al een foto maken maar oh nee, dit is normaal....!

De bussen in Argentinië zijn ook meteen een stuk luxer, echter helaas deed bij ons in beide bussen de airco het niet. En daar we 1500m omlaag reden smolten we zo'n beetje weg achter die grote busramen!

Om 6 uur 's avonds kwamen we aan in Salta en de hostal (laatste bereikt met de taxi vanwege onze zieke). Maandagmiddag vertrok Will met de bus naar Iguazu. 's Avonds zijn we (eindelijk) naar de bioskoop geweest: 'El Solista' met Jamie Foxx en Robert Downey jr. Heerlijk: 2 uur lang naar een scherm kijken en verder niets!

Ook voor de afwisseling hebben we een auto gehuurd en zijn dinsdag naar Purmamarca gereden, een klein dorpje zo'n 180km naar het noorden. Deattractie: de 7 kleuren heuvels (Cerro de siete colores). Maar het was natuurlijk ook erg leuk om na 2 maanden zelf achter het stuur te zitten ;-)

Vandaag zijn we vroeg in de middag teruggekomen van een bezoek aan een Argentijnse ranch. Gisteren hebben we er 2 lange ritten gemaakt (te paard), bij elkaar wel 6 uur. Prachtig landschap en weer heel anders dan in Tupiza: veel vlakker en groener. Voornamelijk wordt hier tabak verbouwd en ook zagen we velden met notenbomen. Enrique, de eigenaar zorgde goed voor ons en stopte ons vol met lekker eten en natuurlijk vooral vlees. Dat ik vegetarisch ben, vond-ie maar lastig en onnodig: zijn opa was toch 95 jaar geworden met brood, vlees en wijn en uiteraard rookte hij sigaar.

Vannacht ging het hard regenen en ook 's ochtends opnieuw harde regen met onweer. Binnen no-time liepen de kanaaltjes (hun sloten)over en liep het water over de wegen. Gelukkig hadden we al bedacht om vandaag niet meer te gaan rijden. Doordat het regenseizoen is aangebroken zijn lange ritten naar de bergen nl. niet mogelijk.

Dus zitten we nu weer in Salta met gelukkig weer mooi weer, maar niet zo absurd benauwd! Morgenvroeg vlieg ik naar Buenos Aires en blijf daar tot maandagochtend.

Wie weet kan ik een voetbalwedstrijd ‘live' zien en ook alvast een beetje de stad bekijken en mijn laarzen bestellen (handgemaakt!). Dan vlieg ik verder naar Patagonië, eerst naar Trelew en Puerto Madryn om walvissen en pinguins te bekijken en dan helemaal naar beneden: El Calafate...

Ai, nog maar een maandje en dan is het tweede kerstdag en (hoor ik net) gaan we naarde Winterparade in Amsterdam.....!

Allemaal, heel veel plezier met Sinterklaas voorbereidingen en geniet van pepernoten en speculaas!!

Groetjes, Suzan

Don

Ik ben echt jaloers..... ;-)