Suzan in Nieuw Zeeland

Tennissen en wandelen in Sucre & naar de Munt in Potosí

Goedemorgen,

(13-11) Inmiddels ben ik gearriveerd in Sucre. Zometeen vertrekken we voor een hike van 2 dagen in de omgeving van Sucre. Oh, da's nu al!!!

Gisteren een halve dag meegelopen met 2 Nederlanders die hier werken met straatkinderen.

Eventjes een uurtjemeegekeken/geholpen met hun straattennisproject en daarna gekeken in het buurtcentrum waar straatkinderen elke dag voor 50ct lunch kunnen krijgen, maar ook veel meer wordt aangeobden, zoals gezondheidszorg, diverse sporten (zwemmen, schaken en dus tennis), leren brood bakken, etc etc.

(15-11:) Het is voor toeristen niet zo zichtbaar dat er veel armoede is in Sucre: we zien bijv. veel kinderen op de Plaza de Mayo lopen, die net als pubers bij ons op straat eten en zich vermaken met elkaar. Maar hierdoor weet ik nu wel beter. Er zijn 4 van dit soort centra's in Sucre (gerund door Bolivianen) maar helaas met een enorm gebrek aan vrijwilligers om de vele projecten die er (kunnen/moeten) plaatsvinden te coordineren en uit te voeren. Soms meldden zich wel mensen (toeristen uiteraard), maar die kunnen maar 2 dagenen/of spreken amper Spaans. Is toch wel errrugg belangrijk!!!

Bij de busterminal van La Paz ben ik Susan uit Australië tegen gekomen, ook op wegnaar Sucre. Dus samen in de bus, naar hetzelfde hostal en ook samen de wandeltochtgeboekt!

We hebben 2 dagen door een bijzonder en heel mooilandschap gewandeld, eerstover een Inca trail (die zitten hier dus echt overal), daarna omhoog tot aan een krater en overnacht in de krater (ontstaan door misschien wel een meteoriet) in het plaatsje Maragua. En de volgende dag gewandeld naar een schuingelegen rotswand metgigantische 'footprints' van één of andere Dinosauris. Tegen de middag werden we weer opgepikt door een Jeep en om 4 uur kwamen we moe en bezweet (het is hier over de 30graden)aan in Sucre.

Zie de foto's: http://cid-60f78a46908859bd.skydrive.live.com/self.aspx/La%20Paz%5EJ%20Sucre%20en%20Potos%c3%ad

Dezelfde dag nog zijn wemet de bus naar Potosí gereden, waar we om half 10 's avonds aankwamen. Potosí ligt op 4090m hoogte en de hoogste stad van de wereld. Hier blijven we maar 1 dag (zondag) om naar de zilvermijnen te gaan (Susan, niet ik) enCasa de Moneda (ofwel 'de Mint', waar 4 eeuwen lang zilveren munten zijn geslagen)te bezoeken.Maandagmorgen gaan we met de bus naar het zuiden van Bolivia: Tupiza. De laatste stad voor ik Bolivia verlaat naar Argentinië.....

En oh, voor de nieuwsgierigen onder jullie. Ja, ik hebgegeten met Dario en het was gezellig en heerlijk eten. Hij is inmiddels ook vertrokken uit La Paz met een nieuwe groep toeristen.Ach en het 'reis'-wereldje is klein hier, dus wie weet ..... ;-)

Bijvoorbeeld: Hilde kwam ik vannochtend bij het ontbijt tegen in ons hostal inPotosí. Ze vertrok vannochtend met de bus naar Uyuni. Maar ook haar zie ik vast nog wel....

Groetjes, Suzan

Melanie

Hi Suus! Wat ik mij afvraag; je was toch samen met een meisje? Ik zie haar helemaal niet meer voorkomen in je verhaal? Is ze opgegeten ofzo haha.
Klinkt weer erg leuk en ben al benieuwd naar je ervaringen in Argentinië! Enjoy! Liefs en besos, Mel

marjolein

Jee, Suuz, wat maak je veel mee!!!!!!!!!
En leuk om zoveel nieuwe mensen te ontmoeten van all over the world!
Wat zal het straks afkicken worden in Nieuwkoop!!!!!!

Geniet er met volle teugen van!!!!

Enne...., wanneer wilde jij ook alweer gaan skieen...?

Denise

Ha die Suzan, wat leuk om Randi en Albert op je foto's te zien en te lezen dat je hun bezocht hebt in Sucre!
Blijf genieten!
groetjes Denise

rjlacle@gmail.com

Hola Susan,

Cuando regreses de la Argentina me puedes dar clases de tango??? Casualmente anoche ví un concurso. Como sabrás, el tango es un baile muy sensual. Será que no regresas más a Nieuwkoop?
Calurosos saludos,
Rebeca

Marloes

Hoi Suzanne,

was helemaal nieuwsgierig naar je reis geworden door de verhalen die Marja vertelde tijdens onze loopjes.
wat een ervaring zeg, onwijs leuk.
Veel plezier en groetjes uit Aarlanderveen.
Marloes

Hein en Riny Dijkman

We zijn jalours hoor! Wat een prachtige foto's van dat landschap. Benieuwd waar je nu terecht komt. Groetjes en geniet ze !
H. en R.