Suzan in Nieuw Zeeland

Lake Titicaca: Uros & kayaken!

Na een vermoeiende nacht, want de nachtbus van één uur naar Puno arriveerde pas om half 4 in Arequipa. Zondagmorgen om 9 uur dan toch in Puno;de stad om toch maar nìet over te slaan, want hier liggen de ‘Floating Islands': Isla Uros. Hoewel gewaarschuwd dat 't vreselijk toeristisch is, wil ik 't toch met eigen ogen bekijken. Belangrijker argument: Mikk (een Canadees van de Colca Canyon trektocht) vertelde me dat je er fantastisch kan kayaken.

Zondag middag vaar ik dus samen met een stuk of 6 toeristen (Engelsen en een Deense) en ruim 12 Peruanen naar de Uros eilanden. Tjee, dus ook Peruanen bezoeken deze eilanden... Blijkbaar is het vandaag (1 november) een soort feest/familiedagje en onderdeel is bezoek aan Uros.'s Avonds gaan ze allemaal naar de begraafplaats om feest te vieren en daarmee hun overleden familie te herdenken. Ik moet zeggen, door de Peruanen is de boottocht meteen een stuk leuker: kan ik eindelijk weer 's een beetje Spaans oefenen!

De Uros eilanden zijn inderdaad nogal teleurstellend. Ik had toch een ander beeld van de Floating islands: mensen die al jaren op rieten, drijvende eilanden wonen en leven. Die ze dus moeten onderhouden door telkens weer nieuw riet erboven op te gooien, anders zinken ze in het water door verrotting. Het ziet er echter uit of het allemaal gisteren is gebouwd en neergezet: de vele aan elkaar geplakte eilandjes van riet en dito huisjes, zò strak en netjes. Ik kan niet geloven dat ze niet gewoon om 5 uur hun spullen pakken en ook met de boot naar huis gaan! Echter tijdens de rondleiding en (wel erg) uitgebreide uitleg wordt ons verzekerd dat ze er echt op wonen: 1 huisje per gezin...

Met een door de Urosanen gebouwde rieten boot (om m' niet te zwaar te maken is-ie van binnen gevuld met lege plastic flessen; ok, goede recycling!) varen we nog naar een 2e eiland. Deze is zo mogelijk nog toeristischer.'t Wordt wel duidelijk dat wij hier ook kunnen overnachten: er is zelfs een restaurant en een winkeltje. Maar niemand blijft en na enige tijd varen we weer terug naar het vasteland. (zie foto's op live.nl: https://cid-60f78a46908859bd.skydrive.live.com/self.aspx/Puno%20^0%20Uros%20Island)

Na anderhalve dag rondvragen en mailen is het me vandaag gelukt een Kayak-trip te boeken. Samen met Mikk rijden we morgenochtend met een taxi naar Llachòn, een klein plaatsje 2 uur verderop aan Lake Titicaca. Vandaar kayakken we naar Amantani eiland (het minst bezocht door toeristen, is ons verzekerd), waar we de rest van de dag het eiland gaan rondwandelen met gids en overnachten bij een familie. De volgende dag peddelen we naar Taquile eiland, gaan daar lunchen en dan nìet met de toeristen boot, maar metonze kayak weer terug naar Llachòn en vandaar naar Puno.

Onder invloed van Mikk de tocht gekozen met de meeste kayak-uren: 9 uur in 2 dagen. Dat wordt spierpijn!!!!

Volgend bericht kan dus even duren en komt waarschijnijk vanuit Copacabana, Bolivia....als mijn armen weer een beetje meewerken .... ;-)

Reacties

Reacties

marjolein

Jee meis, je maakt zo wel wat mee!
En je verlegt weer lekker je grenzen, goed bezig!!!
Ben heel benieuwd naar de foto avond!!!
Enjoy!!!!!!!!!!!

Erik

Ha die Suzanne, het gaat goed met jou he. Als ik zo die berichten lees dan heb je een mooie tijd. Een raar idee dat je al over de helft ben maar maak je niet ongerust, je bent zo weer gewend aand nessie, nbp's en Artemis, VEEL PLEZIER verder !!!!

Oesha

Hey die Suzanne, ik vind het super leuk om je verhalen te lezen. Ik begin morgen met m'n nieuwe opdracht bij de overheid. En laat je niet bang maken door Erik hoor;). Nessie, npb's, Artemis...brrrrrr.

Ans

Hoi Suzan,
Jij maakt in een vakantie meer mee dan ik in mijn hele leven heb meegemaakt. Ik hoop op een herkansing, doe ik het echt helemaal anders.
Veel plezier.

Melanie

Hee Suus, wat gaaf zeg! Nooit geweten dat je daar zo veel kon zien en doen. Ik dacht echt; nou die gaat 3 maanden naar een moeras haha. Klinkt echt tof zeg, als ik je verhalen lees lijkt het net of ik ook mee ben :-). Je laptop doet het al heel lang niet, dus ik ben écht alleen :-( Maar raak er wel gehecht aan. Je bed is heeeerlijk, heb een eigen laken gekocht en eroverheen gelegd.
Dikke kus, Mel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!