Suzan in Nieuw Zeeland

Cuenco en Las Cajas National Park

Laat ik zondagochtend uiteindelijk in dezelfde bus zitten als Hilde! Tijdens lunch break zagen we elkaar pas: zij stapte 't laatste moment in de bus bij Riobamba en is vooraan gaan zitten.

Zie link met wat foto's van de busrit naar Cuenca: https://cid-60f78a46908859bd.skydrive.live.com/self.aspx/Met%20de%20bus%20van%20Quito%20naar%20Cuenco%20^5Ecuador^6.

Samen gaan we in Cuenco dus naar Hotel Majestic even ten noorden van het centrum. Toevallig zit in de kamer tussen de onze weer 2 duitsers, die Hilde weer kent van Mittal del Mundo. Zij hebben net 1 dag in Cajas gelopen en laten de kaart zien. Het is met die kaart, die je bij de ingang van het park krijgt (je betaalt wel 10$ entree) wel heel gemakkelijk om zonder gids een dag te wandelen. Maar ik wil toch zeker weten of ik niet gemakkelijk/snel een gids kan regelen om 3 dagen met tenten en zo te gaan hiken; dus voor het avondeten loop & bus ik naar de hostal waar die ene ervaren gids vlg Lonely planet Cajas trips doet. De hostal na even zoeken gevonden. Ligt op een heel mooi plekje aan de rivier. Helaas is de gids 2 weken geleden van z'n paard gevallen en heeft schouder en ribben gebroken/gekneusd. Hij weet wel leuk te vertellen over Cajas, gidsen aldaar en in het algemeen (heeft nl ook in Galapagos gewerkt) en raadt me aan om morgen gewoon alvast een dag te wandelen en dan wat mensen te verzamelen (tbv de kosten) en bij z'n collega een trip van 3 dagen te boeken.

's Avonds eten we (met de 2 duitsers en nog 2 ozzie meiden uit de bus naar Cuenca) in een gezellig maar rumoerig restaurant. Lekker gegeten hoor, maar vreselijk veel en ze kennen hier ook geen voor en hoofdgerechten: alles komt tegelijk op tafel!

De volgende ochtend hebben wede bus van 7.00 van Bus terminal ‘Sur' naar Guayaquil genomen tot aan las Cajas. Om 8.00 ongeveer komen weaan bij de meest oostelijke ingang van het park. We zijn niet de enige: nog 2 wandelaars stappen uit (Ieren). Samen met hun en een park ranger lopen we naar de ingang van het park over een kronkelende weg langs aantal boerderijtjes. Deze ingang van het park is me aangeraden omdat het nog het meest ongerept is (de autoweg gaat er niet dwars doorheen naar Guayaquil, in het noorden) en het eerste stuk bevat nog heel veel oorspronkelijk nevelwoud.

Het is werkelijk een schitterend gebied en we nemen achter elkaarfoto's. (zie maar een selectie van de foto's: https://cid-60f78a46908859bd.skydrive.live.com/self.aspx/Las%20Cajas%20%5E5National%20Park%5E6%20vlakbij%20Cuenco/0910120353.jpg).

We hebben enorm geluk met het weer: strakblauw, maar achter ons komen de wolken wel opzetten. Het pad is eerst vrij eenvoudig, maar wordt in het bos wel steiler en zo nu en danklauteren we met handen en voeten omhoog. Na ca.3 uur wordt ons 'harde werken' beloond met een prachtig uitzicht over een groot meer. Hier ploffen we neer en eten we de uit Cuenca meegebrachte koekjes, cakejes en Hilde heeft zelfs nog echte Hollandse sultana's! Omdat we best wel opzien tegen het weer naar beneden ‘gaan', lopen we bijtijds weer terug. Echter het valt gelukkig reuze mee. Om ca. 4 uur staan we aan de weg te wachten op een bus terug (uit Gualquil). Dat duurt echter best lang, en we besluiten te liften. Een paar auto's later hebben we geluk en in een warme jeep sjeezen we terug naar Cuenca.

De volgende dag gaat Hilde naar Ingapirca (Inca ruines) en ik blijf in Cuenca een dagje hangen. Inmiddels ben ik verhuisd naar een ietwat minder budget hostel: Hostal Maconda. Hier is Wifi en ontbijt inclusief en kan gebruik worden gemaakt van keuken en regelen ze de was voor je. Maar toch wel het belangrijkste: de heerlijk ruime kamer met 2p bed heeft een raam en het matras zakt niet meteen door dat je het ijzeren frame voelt als je erop gaat liggen!

Hilde is inmiddels van plan om 4 jaar te gaan reizen en zit om die reden op een heel strak budget: 5 $ per nacht, prima, maar 15$ is echt geen optie! Hetzelfde geldt voor reizen: ze wil alles afleggen met de (heel goedkope en beste goede) bus. Terwijl ik de top 10 wil afwerken in aflopende prio. Gezien het oprukkende regenseizoen (het regent nu elke dag vanaf ca 4 uur en soms hele dag), wil ik asap naar Macchu Picchu afreizen en daarna wel zien, wat er nog ‘droog!' valt te hiken. Dus ik boek een bus naar net over de grens van Peru (Tumbes) en vandaar een vlucht via Lima naar Cusco. Omdat deze pas donderdagavond gaat, besluit ik nog een dag naar Las Cajas te gaan, nu wel in het noorden (leuk om te vergelijken). Hilde vertrekt die dag met de nacht bus naar Peru (Piura). Nu een uurtje vroeger om 6 uur vertrek ik met een bus naar Las Cajas Misschien zie ik dan meer (echt) wild en de start van de tocht ligt toch een stukje verder en hoger: 4100m. Om 7 uur stap ik uit met de dit keer veel snellere bus bij Tres Cruces. Deze keer geen andere toeristen die ook uitstappen.

Helaas tref ik het die dag minder qua weer, (of juist niet...:) het gaat vanaf 10.00 uur regenen. Niet te hard, maar toch wel mijn regenjas aan! Wat minder voor de foto's, maar dit is wel zoals Las Cajas bedoeld is: nevelwouden in de mist en zompige paden dwars door de paramo (lang gras, lijkt op duingras). Vanaf mijn knieën tot mijn tenen word ik daardoor echter wel zeiknat. Hier hadden mijn gemaschen goed van pas gekomen! Halverwege moet ik echt stoppen om mijn sokken uit te wringen, zo loop ik te soppen! Het is wel heel erg mooi en ik kom niemand tegen, ook geen park-rangers. Hier zie ik eindelijk dan wèl de geroemde zeldzame vogels, die we 2 dagen eerder hebben gemist. Uiteraard te snel (soms schiet er één 1 meter voor me weg) of te ver weg voor een foto. Ook kom ik koeien (en stieren) tegen en opnieuw zoals 2 dagen ervoor lama's. Ik loop er maar een beetje voorzichtig omheen: met stieren weet je het maar nooit! Verder ben ik ondanks de regen weer druk met het fotograferen van mooie bloemetjes, mos en heideplantjes; het blijft wel knoeien met die macro functie. Heb toch wel spijt dat ik niet de tijd heb genomen thuis om te leren met zo'n spiegelreflex camera om te gaan....

Zie link naar serie foto's van Las Cajas bloemetjes...: https://cid-60f78a46908859bd.skydrive.live.com/self.aspx/Las%20Cajas%20%5E5National%20Park%5E6%20vlakbij%20Cuenco/De%20bloemetjes%20van%20Las%20Cajas.

Vanwege de regen en omdat ik alleen loop, hou ik minder vaak pauze en na ca. 4,5 uur sta ik (op een andere plaats) weer aan de weg op een bus te wachten. Het succes in gedachte van 2 dagen geleden, besluit ik nu ook alleen maar een poging te wagen met liften. Een auto stop al snel met 3 mannen en ik prop mezelf achterin het kleine auto'tje. De man naast me kan niet praten en is waarschijnlijk zelf ook meegelift. Weer lekker snel ben ik terug in Cuenca. Hier regent het niet, maar schijnt de zon en nog voor ik bij de hostal terug ben, ben ik weer droog en warm op mijn schoenen en sokken na dan! 's Middags slenter ik nog een beetje Cuenca door en boek mijn bus naar Tumbesde volgende dag.

's Avonds kijk in in Café Wunderbar (met wifi) naar de wedstrijd Chile-Equador. Helaas Chili wint met 1-0 en Ecuador is uitgeschakeld voor de Mundial.

Reacties

Reacties

Melanie

wat een leuke dingen weer zeg die je ziet en doet. Een heel avontuur, en dat je ook lift.. stoer hoor :)
Maar je bent deze reis dus wel op jezelf gewezen omdat Hilde andere wensen heeft?
Ik begin me thuis te voelen, en das gevaarlijk haha. Ik heb alleen nog weleens wat problemen met je laptop (batterij ineens leeg terwijl die in het stopcontact zit enzo). Verder gaat hier alles goed, je rijst fruit salade al gemaakt en was weer heerlijk! Ik kijk uit naar je volgende avontuur! Liefs xx

rjlacle@gmail.com

Hola Suzan,
Me alegro que lo estés pasando bién. Como entiendo de tu relato, estás usando cada minuto óptimamente. Cómo sigue con el español?
Espero que sigas gozando del viaje.
Calurosos saludos,
Rebeca

Denise Blommers

Ha die Suzan,
Heerlijk om je verhalen te lezen. Krijg er wel een beetje heimwee van! Geniet ervan!
Saludos,
Denise

M&M

Hoi Suzan,

Leuk om met je mee te reizen; we zijn helemaal niet jaloers...Geniet er maar lekker van en pas goed op jezelf!

Marjolein

Jee, wat een supergave verhalen!
Wel erg stoer hoor om ook veel alleen te doen, niets voor mij....
Maarre, pas je wel op, alleen liften.....;-(
take care, en geniet!!!
dat lukt je volgens mij prima!!!

Ans

Hoi Suzan,
Geweldig zeg al je verhalen. Een opeenschakeling van spanning, zo voelt het bij mij. Laat staan bij jou. Wat een bijzondere dingen beleef je, zo on-hollands. Eten, slapen, liften, wandelen, fietsen, alles lijkt wel anders. Ik ben best een beetje jaloers, behalve op je natte sokken en schoenen. Geniet nog lekker en kom gezond weer thuis. Ik blijf je volgen.
Groetjes.

Sharin

Hola chica, nou je geniet volop zo te zien en horen, gaaf hoor! Leuk al die verhalen, je maakt een hoop mee.

Groetjes

p.s. oja heb je nog een e-mail adres of is dat gewoon je oude adres, moet je even een mailtje sturen ivm de tennis.

Yvonne

Hoi Susan.....het ziet er geweldig uit!!!! Wel weer terugkomen hoor :)

Heerlijk hoor geniet er nog maar van!!

Liefs
Yvonne

Sandra

Hoi Suzan,

Goh, wat een mooie verhalen allemaal. Ga je foto's binnenkort even uitgebreid bekijken+zal je een mail sturen.

Groetjes Sandra

Kasper

Hola Suzan,

Mooie blog over Cajas! 10 jaar geleden heb ik daar maanden rondgelopen en nu dan eindelijk een site gemaakt met informatie over het park zoals beschrijvingen van wandelroutes aangevuld met kaartjes:
www.parque-nacional-cajas.org
Lezers van je blog met reis plannen naar Cuenca - Cajas kunnen dan zich nog beter voorbereiden.

Kasper

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!