Suzan in Nieuw Zeeland

Safari in Klaserie en als vrijwilliger aan het werk in Limpopo

Hallo allemaal,

Waar ben ik nu? In pitoresk Alldays, in het uiterste noorden van Zuid Afrika in de provincie Limpopo. In het restaurant Delicious, waar ze tenminste electriciteit en dus internet hebben!

Wat doe ik hier? Werk als volunteer in het Umquali game reserve voor het Hanchi project van Adam Bryan. Er zijn hier 2 projecten: één voor Cheetah's en één met paarden. Die laatste doe ik dus en behalve ‘horsemanagement' (hoeft geen uitleg), rijden we dagelijks in de reserve rond om:

  • wilde dieren te laten wennen aan paarden
  • de diverse soorten antilope's te tellen (Roan's en Sable en nog een soort, die ik niet kan onthouden)
  • controleren van de hekken rondom het park
  • etc.

Gisterenavond ben ik aangekomen, meteen doorgereden vanaf het Klaserie park (Vlaknaast Krugerpark). Daar heb ik 4 dagen een wandelsafari gedaan met 2 gidsen en 3 andere deelnemers. Dus best een ‘privé' safari ;-).

De wandelingen waren echt heel leuk, (niet maar een uurtje of zo) èn ook nog leerzaam. Ze leggen van alles uit onderweg van wat een bepaald plantje doet, de poep van hyena's eruit ziet, tot uiteraard de sporen van elk groot stuk wild, dat we proberen te vinden en volgen. Op enig moment mocht ik even voorop sporen volgen van een Hypo (Neushoorn), dat viel nog niet mee. Behalve wandelen, reden we ook zo nu en dan in de open jeep rond, om zodoende dichter bij de dieren te komen. Hoewel het natuurlijk erg spannend is om te voet een kudde buffalo's of een groep olifanten te tracken, voorzichtig te benaderen en te bekijken.... Soms zit je toch liever in een jeep: we reden zo'n beetje tegen 3 mannetjes leeuwen aan, die zich aan het klaarmaken waren voor de jacht. Daar zit je dan op 5 meter afstand naar gapende leeuwen te staren!!

Die nacht ben ik ook maar niet naar de WC gegaan (zo'n 100m verderop), want wist nu dat 't gebrul wat ik links en rechts 's nachts in ons kamp hoor van leeuwen zijn. Dus maar even snel 'buiten' de tent!

Tegen het einde van de safari vroeg ik één van de gidsen om advies, want dit wilde ik nog wel een keer doen, maar dan meernoordelijk waar andere dieren zijn en als kantegen ‘ietwat' lagere prijs. Zij wist diverse adressen om volunteer werk te doen en zodoende ben ik in Alldays terecht gekomen. Hier kan ik paardrijden, heb de kans om cheetah's te zien (behalve luipaarden nog niet gezien, maar hoog op mijn lijstje!), èn kan dus nog wat langer in een game reserve rondhangen.

Helaas is het niet meer zo luxe als de 4 dagen in het kamp tijdens de wandel safari. Daar was het eten erg uitgebreid en eigenlijk totaal geen insecten en met een kok en housekeeper, die zo'n beetje alles voor ons deden. Hier moeten af wassen, in het weekend zelf koken en eerst zelf een vuur van hout stoken, voordat de douche warm water aflevert. En een insecten, vrèèeselijk! En helaas komen ze ook de tent in, want er zitten grote scheuren in het tentdoek...

Maar vannochtend vroeg m'n eerste rit te paard gemaakt en dan vergeet je die vieze insecten 's avonds gelukkig wel weer!

Ik ben van plan een week hier te blijven en dan verder te reizen naar het zuiden. Hier is het erg warm: tegen de 40 graden. Eergisteren hadden we 's nachts een flinke storm: veel wind en beetje regen. (de tent bleef gelukkig staan, maar heb wel alles snel even ingepakt, voor geval dat!). Maar de dag erna was het helaas weer gelijk stikheet!

Ok, lang stuk geworden. Maar hier is niet zo veel mogelijkheden voor internet als in Zuid Amerika. Dus wellicht pas weer over een week of zo....

Ga nu proberen snel wat foto's te laden, maar busje haalt ons zo op om weer naar de game reserve te rijden.

Groetjes,

Suzan

Reacties

Reacties

marjolein

jee, wat ben je toch weer een avonturier!
op een paard rondrijden, net echt...haha...
dat doe je goed!
en ach, ff niet die luxe, dan waardeer je het straks des te meer weer!
wel errug warm hoor......
have fun, erg leuk weer je ervaringen te lezen!!!

hermien

leuk je verhalen te lezen.wat ben je ongelooflijk avontuurlijk, ik doe het je niet na.
veel plezier en geniet ervan
groet hermien

Anke

Tussen de leeuwen...
Klinkt eng.
Maar supergaaf dat je ze kunt zien.
En leuk dat je vrijwillgerswerk kunt combineren met de dingen die je interesseren.
Op de insecten na, klinkt het als een perfecte vakantie...
Veel plezier verder.

Groetjes

Annie

Dat is genieten met die wilde beesten zo dicht bij.
Met die insecten wat minder nog veel plezier.

Denise

Hai Suzan, oeiii, wat klinkt dat allemaal weer leuk, geniet ervan!!! Groeten Denise

jolande

Hallo Suzan,

Klinkt geweldig. Vooral die dieren, dat is toch wel echt bijzonder. Geniet ervan.

Jacqueline

Hey wereldreiziger,

Erg leuk om je verhalen te lezen.Waar je vroeger over droomde dat doe je nu. Supergaaf allemaal. Op een paard tussen al die wilde beesten; dat is iets voor jou. En dat als vrijwilligerswerk! En ach probeer niet aan de bugs te denken en straks waardeer je je luxe weer!
Have fun and enjoy!
Jacq.

Birgitta

Jeetje, weer zo een avontuur !! Veel plezier en geniet ervan.

Riny Dijkman

Hallo Suzan,
Wat leuk om te lezen wat je nu onderneemt. Om jaloers op te worden zo'n safari. En dan te paard. geweldig!
Hoe lang blijf je weg?

Hartelijke groet van Hein en Riny.
En geniet van al dat moois en afzien.

Sharin

He Suzan, wow klinkt echt heel gaaf, leuk hoor! Geniet ervan en maak veel foto's! groetjes sharin

Wilma

hoi Suzan,

wat leuk dit!! echt heel mooi, zowel de site als de foto's als je reis! ;-)
heel veel plezier!

Sheena

Hoi Suzan! In 1 keer dacht ik oooh laat me de site van Suzan eens checken of er wat op staat. EN ik had geluk, een heel verhaal! Wat gaaf! Ik zie het al helemaal voor me. Wat moet dat bijzonder zijn om in het kruger park te overnachten en al die geluiden van het leven om je heen te horen. Spannend ook. Tof dat het je gelukt is om naar Limpopo te gaan met de paarden, deze combinatie is helemaal leuk zeg. Hoe vond je Pretoria met de jakaranda's? Nou heel veel plezier en 'geniet' maar van die 40 graden..hier is het echt herfst! Doeii fijne trip verder! Kan je al 'n bietjie afrikaans praat? :-)

Saskia

Suus...klinkt leuk en avontuurlijk allemaal....have fun en geniet ervan...

Ingeborg

Heerlijk weer op reis te zijn! Dat pigment van je zal wel snel naar boven komen en met de kerst kunnen we je gebruinde koppie zeker weer verwachten! Veel plezier!!

Rebeca

Gaaf, volg je helemaal. Je doet waar je allemaal hebt verteld dat je het zou proberen te doen. Chapeau!
Vind het leuk om allemaal mee te maken, weliswaar via je verhalen.
Enjoy
Lieve groetjes
Rebeca

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!