Suzan in Nieuw Zeeland

Op weg naar huis

Vanaf t balkon van Hamilton Central Backpackers met uitzicht over Victoria street schrijf ik m’n laatste verhaal van deze vakantie. Hamilton ligt ruim een uur rijden ten zuiden van Auckland.

Het is 9 uur. Tijdens t ontbuit m’n Noorse buurman gedag gezegd. Hij gaat eind volgende week weer naar huis. De meesten anderen zijn juist net aangekomen en gaan vanaf hier naar Roturua en dan verder naar het zuiden.

Waitomo Cave? Dat was heel gaaf! Met 2 Amerikanen uit Virginia hebben we ons een paar uur met Wayne (gids) erg vermaakt onder de grond. In wetsuits, surfschoenen en daar weer laarzen eroverheen, gingen we abseilend zo’n 35 meter omlaag. De ingang van de grot is een soort van zandloper, dus halverwege is t even ‘priegelen’. Vervolgens een stukje lopen en dan met een zipline (tokkelen heet dat bij ons) zweven we nog verder en omlaag de grot in, met de hoofdlampjes uit. Beste spannend!

We landen naast de rivier die door de grot heen stroomt. Daar springen we in en drijven op banden verder. Beetje zwemmend/lopend/drijvend, zo hard stroomt t gelukkig niet. Boven e hoofden zijn de glowworms te bewonderen en we komen onderweg nog 2 glibberige ‘eels’ tegen. Waar de rivier te ondiep wordt, lopen we verder. Op het diepste punt zitten we zo’n 60 meter onder de grond. Om de grot uit te komen, is t dus nog even klimmen. Onder andere over 2 watervalletjes en dan zien we uiteindelijk weer daglicht. Na een warme douche krijgen we nog een kop soep en een bagel en bekijken de foto’s die onze gids genomen heeft.

zie onder Links: Waitomo Cave

De laatste dagen heb ik doorgebracht in Hamilton. Met de fiets onder andere nog een Thee plantage Zealong bezocht. Net als de kaas fabriek in Oamaru is deze ook opgezet door een dairy farmer in een tijd dat t niet zo goed ging. Te zien aan het complex heeft ie een goede switch gemaakt. 14 smaken thee worden er verkocht en zelfs wordt de thee in chocolade repen gestopt.

Gisteren mn laatste ijsje op, mijn laatste film gezien -> 3 Billboards outside Ebbing, Missouri (is echt goed!) en zojuist mn laatste ‘peanutbutter & jelly-on-toast’ op. Om half elf gaat de fietsenwinkel in Aucklandopen waar een fietsdoos voor me klaar staat tegen betaling van 5 blikjes cola voor de medewerkers. Daarna misschien nog even snel lunchen voordat ik mn auto terugbreng bij Tui. Om half 8 vlieg ik van Auckland via Houston naar Amsterdam. En ja, terug in de tijd want om 2 uur zondag middag arriveer ik in Houston ?.

Ik heb genoten van Nieuw Zeeland, van mn fiets en jullie reacties op mijn verhaaltjes de afgelopen weken. Tot ziens, heel binnenkort!!!

Groetjes, Suzan

Michel

Have a save flight home!

Hermien

Goede terugreis en welkom weer in het koude Nederland

Hester

Leuk om meegeleefd te mogen hebben, maar kan niet wachten op de enthousiaste verhalen als we elkaar weer zien. Goede terugreis en letterlijk en figuurlijk succes met het 'landen'!

Karen

wow, alweer op de terugreis!!! Wat is dat snel gegaan. Ik heb ook genoten van je verhalen en je foto's!!! supermooi. Heb een goede reis en tot snel!!!

Anke

Je moet nog den stukje. Maar bent alweer wat dichterbij. Goede laatste vlucht!

Magdalena

Klinkt supergaaf!