Suzan in Nieuw Zeeland

Weekje West Coast

Op Nieuwjaarsdag ben ik uit Wanaka vertrokken naar de westkust van Nieuw Zeeland. Hier wonen maar zo’n 30.000 inwoners. Er lijkt op het eerste gezicht maar één weg te zijn langs de kust die zich vanaf het noorden van de Fiordland tussen de Alpen en Tasman zee door wringt. Na 2 dagen rijden heb ik wel weer zin om ergens lager te blijven en te gaan fietsen.

Hokitika was vroeger een grote stad vanwege het goud wat hier werd gevonden. Op enig moment stonden er in 1 straat wel 80 hotels. Daar is nu nog maar weinig van terug te vinden. Wel staat er nog het in de jaren 70 gesloten psychiatrisch ziekenhuis, Seaview. Inmiddels omgetoverd in een campground / backpackers met in de vele kamers nog vol spulletjes van oud-bewoners. In zo'n kamer moest ik natuurlijk wel een nachtje logeren

De West Coast Wilderness cycle trail is een paar jaar geleden opgezet en gaat afwisselend over oude tramwegen, langs kleine kanaaltjes, wetlands meren en door bos en begint en eindigt aan zee. Liftend naar Ross, waar ik de dag ervoor mn fiets heb achtergelaten, start ik met de trail. Eind van de dag arriveer ik helaas in de regen in Cowboy’s Paradise. In feite een schietclub met cabins en een restaurant zodat de fietsers er kunnen overnachten. ’s Avonds eten we met alle fietsers (zo’n 20) aan 2 grote tafels. Ik ben de enige buitenlander, wat me prima bevalt! Nieuw Zeelanders zijn erg enthousiast over deze trails fietsen en doen dat zelfs met hele kleine kinderen (Enzo van 3 jaar is de jongste, maar rijdt achter z’n vader op zo’n aanhanger en trapt zo nu en dan mee). Dag 2 fiets ik via Kumara naar Hokitika, waarbij de laatste 20 kilometers langs 'highway' 6. Mooie tocht met veel afwisseling!

Noordelijker aan de westkust, bij de Pancake rocks ben ik zaterdag nog een keer gaan paard rijden. De paarden zijn oud-racepaarden en gingen op het strand even heel hard in galop, wat natuurlijk erg werd gewaardeerd! Meestal hebben ze op zo'n rit allemaal beginners, dus onze gids Sarah - een zogenaamde 'Wolfer' uit Duitsland - geniet ook volop.

Gisterenochtend vroeg ben ik aangekomen bij Belia en Cor. Zij zijn 18 jaar geleden geëmigreerd en gaan wonen op een farm in de buurt van Nelson. Ze hebben paarden, koeien, schapen en alpaca’s. Door de droogte is er onvoldoende gras en behalve bijvoeren, moeten die dag zowel een aantal koeien als een kudde schapen naar een ander weiland worden gebracht. Dat doen we lopend en met behulp van 2 honden. Belia laat me tussendoor de farm zien, waarvan het deel van wat ze gebruiken grotendeels tussen 2 rivieren in ligt. Leuk om weer s een dagje rond te lopen op een boerderij en de dag vliegt voorbij!

Vanmorgen ben ik vertrokken naar Nelson, eigenlijk om opnieuw een 2-daagse fietstocht te gaan maken. Maar plannen zijn veranderd: de Great taste trail was toch langer dan ik dacht en halverwege de route logeren bij Belia en Cor is daardoor niet mogelijk. Plus heb ik inmiddels t grootste deel al met de auto gereden en last but not least moet mijn auto morgen naar de garage om een 'RHL joint' te laten vervangen. Tot overmaat van ramp word ik 's ochtends ook nog aangereden terwijl ik geparkeerd sta te bellen. Het is niet helemaal mijn dag vandaag!

's Middags ben ik op bezoek geweest bij Esther, een vriendin van Annick en er blijven eten. Esther woont al weer 15 jaar op het Zuider eiland en woont samen met Erik, die ze hier heeft ontmoet. 2 avonden achter elkaar aanschuiven bij (half-) Hollanders en gezond gegeten, wat een feest!

Komende de week is de laatste week op het zuidereiland en dan steek ik met de Ferry over naar Wellington…

Bedankt voor al jullie leuke, lieve reacties!

Groetjes, Suzan

Zie Links hiernaast met de foto's van de Westkust: Haas highway, West Coast, Wilderness trail en Punakaiki.

Reacties

Reacties

sharin

gaaf hoor, maar jammer van je pechdag, zit dus niet echt mee. leuk dat je bij vrienden van Annick bent geweest, kan je weer even lekker hollands praten of niet. veel plezier nog!

R.J. Lacle

Geweldig weer. (bedoel dan nog een keer). Fijn Suzanne en vergeet de vervelende dingen.

Marjan

Leuk om je avonturen weer te lezen! Enne mooie foto's!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!