Suzan in Nieuw Zeeland

Wat vliegt zo’n 1e week snel voorbij

Het is zaterdagochtend en ik zit met uitzicht op de Grote Oceaan m’n blog bij te werken. Donderdagmiddag aangekomen in Timaru en logeer bij vrienden van vrienden: Mat&Maddie. Ze wonen als ‘God in NieuwZeeland’ op een halve kilometer van de zee in een houten huis van ca 80 jaar oud op een flink stuk eigen land waarop uiteraard een tuin, maar ook allerlei schuurtjes, buiten jacouzi, 2 koeien, 1 kat en een stuk of 10 Alpaca. Ik heb de logeerkamer uit 1940, mjum.

De vlucht vanaf vrijdag avond de week ervoor verliep erg voorspoedig, geen vertraging en mijn fiets heel over. Bizar vond ik wel dat in Auckland je ook werkelijk 10 minuten buiten moet lopen naar de vertrekhal voor binnenlandse vluchten. Maar zo was ik t wel gewend, want eenmaal in Christchurch zijn er na 17:00 geen transfers meer naar m’n hostel. Dus hop, met fietsdoos en overige bagage op de trolley over de weg de 1,5 km naar Jucy Snooze gelopen en ‘m daar op het terras in elkaar gezet… ?

Dankzij een hulpvaardige Brit kreeg ik mn laptop weer aan de praat: stekker van de supermarkt om de hoek werkte helaas niet. Zoals gebruikelijk de eerste nacht weinig geslapen, al lag dat echt niet aan de mooie ‘cabine-achtige’ bedden van Jucy.

Maandagochtend om half 10 word ik opgehaald door Tui, mn autoverhuurbedrijf en na een uitgebreide uitleg eind van de ochtend op weg naar…. de fietsenwinkel… om te checken of ik mijn fiets wel goed in elkaar geknutseld had (ja dus!) en vervolgens naar diverse winkels voor de nodig boodschappen.

Bij de eerste Bill ontmoet, die daar zat koffie te drinken en ik verwarde voor personeel. Bill is gepensioneerd en reist samen met zijn vrouw met en zonder z’n camper de halve wereld rond. Uitgebreid met hem gekletst over reizen en wat ik vooral moet gaan zien in Nieuw Zeeland. Dankzij hem een werkende stekker gekocht.

Die middag naar Kaikoura gereden. Helaas is vanuit het zuiden vanwege de aardbeving de highway 1 ook afgesloten, dus had ik een leuke omleiding ietwat meer door het binnenland. Eerste overnachting een half uurtje rijden vanaf Kaikoura op een working farm waar ik ‘s avonds met een jong Hollands stel ervaringen heb uitgewisseld. Uiteraard hadden zij er wat meer ?

Mijn bed in de auto slaapt prima en met gordijntjes rondom blijft het gelukkig goed donker. De volgende ochtend al vroeg vertrokken, want ik had op aanraden van de camping eigenaar de vroegste boot gereserveerd. Het was een ruwe zee, maar gelukkig niet zeeziek geworden (zo’n pil ertegen werkt echt!). Wel rondom me heen veel spuugzakjes en bleek uitziende medepassagiers. Het is ons gelukt om 1 walvis te spotten, maar helaas pas tegen het einde en scheurde de boot vervolgens terug naar de kust voor de dolfijnen die altijd op het programma staan. Vooral de kleine Hector dolfijnen waren leuk en waren er veel van rondom de boot.

In het dorp vervolgens bij een kaaswinkel een heerlijk stukje lokale kaas gekocht: boerenkaas mag door boeren hier niet verkocht worden. Die wet is nog uit de tijd dat de melkbussen uren buiten in de zon stonden.

Kaikoura kan me verder niet erg bekoren dus vertrek ik naar Hanmar Springs. Na een uurtje in een 40 graden warme ‘sulphur’ spring gelegen te hebben, genoten van een heerlijke pizza blauwe kaas met peer.

Woensdagochtend weer teruggereden naar Christchurch, eerst langs Tui met een lijstje van zaken die niet goed zijn aan de auto. Die avond logeer ik bij Bill & Carole en met dat in ‘t vooruitzicht leek t me leuk om m’n eerste fietstochtje te gaan maken. Een dagtocht - uit de Cycling Lonely Planet van collega Victor - naar Little River en terug. Onderweg goede signposting en voornamelijk verharde weg danwel goede gravel. Helaas gaat t precies op deze dag (na ruim 40 dagen) regenen. Niet even een beetje; nee, af en aan de hele middag. Uiteraard geen regenspullen bij me en bar weinig schuilplekken dus kom ik kleddernat terug bij mn auto. Ben ik vergeten mijn dakraam dicht te doen: deel van de bank (dus matras) nat en ook regen water op de cooler. Met de handdoek een beetje mn fiets drooggemaakt, de stekker uit de cooler getrokken voor de zekerheid en snel naar mn logeeradres midden in de stad. Bizar genoeg is ook m'n zojuist gekochte 'top-up’ van 20$ al op. Dus met de nodig moeite arriveer ik bij mijn logeeradres met gelukkig een was- en droger en een erg praktische Bill die me de volgende ochtend helpt mn auto en fiets weer in shape te krijgen. Van Carole krijg ik een boel oude handdoeken mee: t zal nog wel vaker regenen en niets zo erg als een vieze fiets naast mijn bed!

Donderdag voor de 3e keer naar Tui: auto oplader en ruitenwisser werken nog steeds niet goed. En dan op weg naar het zuiden. Onderweg stop ik in Ashburton waar ik bij de Vodafone uitleg krijg over data verbruik in Nieuw Zeeland en waarom je vooral geen prepaid kaartjes in supermarkten moet kopen en eind van de middag arriveer ik bij Matt&Maddie in Timaru.

Afgelopen dagen even op 1 plek en inmiddels bezig met voorbereiden van de Alp2Ocean fietstocht. Deze staat nog niet in de LP, maar is inmiddels erg populair: van Mount Cook naar Oamaru aan de kust. Bergen, meren en Mackenzie country en aan het einde de oceaan met penguins. Wat een super mooi vooruitzicht!

Foto's, zie bij 'links' rechts -->

ps: Mijn Nieuw Zeeland mobiel nummer met onbeperkt What's app gebruik de komende 30 dagen: +64 2108096285

Reacties

Reacties

Denise

Wat leuk om weer een bericht te krijgen dat je op reis bent, en wat voor reis weer dit keer! Geniet ervan! Groetjes van een beetje jaloerse Denise uit Utrecht

michel

klinkt goed dame. wel een beetje suf hè, je raam open laten staan ;-)
God straft onmiddellijk moet je maar denken....
Veel plezier verder!

Rebeca

Wat een avontuur. Klinkt wel goed. Bijzondere reis. Veel plezier

Magdalena

Wat kan je leuk schrijven, Suzan! Heerlijk om weer te reizen, zeker! Ben benieuwd naar de foto’s.

Wilma

Zo! jouw reis is goed begonnen!! heel leuk. Veel plezier!!

Sharin

Leuk suus klinkt super goed, ook jaloers
Geniet ervan

Karen

Wat leuk om te lezen Suzan!

Sandra

Mooi verhaal om te lezen! Ik kijk ook uit naar je foto's

Hermien

Wat ben je toch een stoere meid. Niets voor mij maar wel heel leuk om je verhalen te lezen. Veel plezier daar

Kiem

Spannend zo! Je maakt heel wat mee! En ja...de tijd gaat toch snel. Ik lees graag verder?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!